aussiealva.blogg.se

Min dagbok genom året i Australien!

Homesickness, weight gaining, plans etc.

Publicerad 2014-08-07 05:42:00 i Allmänt,

 Sjukt svårt att börja blogginläggen! I alla fall så tänkte jag dra igenom lite om hur allt är hittills eftersom att det igår hade gått en månad sen jag kom till Aussieland, alltså i tisdags en månad sen jag lämnade Sollentuna.
 
Precis som all förberedelse och all Sts-personal sa innan jag åkte så har jag, denna vecka, haft min månadsdipp! Vilket in princip är att efter den första månaden så har liksom allting hunnit sjunka in och man har fått in rutinerna och det har ju såklart både fördelar och nackdelar. Det är sjukt skönt att äntligen känna sig riktigt hemma i huset och känna sig bekväm i skolan, också att inte vara lika trött hela tiden! Nackdelarna är att skolan börjar bli svårare, det händer inte lika mycket nytt längre och jag saknar såklart allt där hemma. Mest av allt saknar jag min familj och små saker som var så självklart men inte längre är. Det är förstås för att alla familjer är olika, och samtidigt som det är sjukt kul att bli en del av en annan familj saknar jag min familj i Sverige. Min värdfamilj har gjort ett grymt bra jobb och jag känner mig jättebekväm här hemma. Också småsaker som att alltid ha en kompis i skolan. Inte för att jag inte har det här, men jag känner inte att jag har en bra kompis på varenda lektion som jag hade på Rudbeck. Så min hemlängtan har varit stor den här veckan. Morgonarna har varit jobbigast, vet inte varför men kanske för att under dagarna så har jag för mycket att tänka på för att längta hem. Till exempel igår så stannade jag hemma, dels pga huvudvärk, men också för att ibland är det svårt att hålla tårarna inne. Det hjälper dock väldigt mycket att tänka på annat, typ titta på en film. Men också att prata med andra utbytesstudenter om det. Det känns skönt att vi alla har varandra, och känner samma saker.
 
Haha, jag har faktiskt inte vägt mig än, men känner redan att jag gått upp i vikt. Det är sjukt svårt att hålla sig i form när man faktiskt inte tränar, och när det alltid finns godis hemma. Jag äter också mycket mer snabbmat här, än i Sverige. Jag ska dock börja hålla igång lite mer så att jag inte ser ut som en köttbulle när jag kommer hem. 
 
Jag har fått mitt paket, med kläder! Skitskönt att ha lite mer att välja på i garderoben. Och ja, för er som inte vet, så var mitt paket (som jag skickade en dag innan jag åkte) 2-3 veckor sent.
 
Imorgon ska jag på en utflykt till Botanic Garden med fotoklassen för att fota lite till en fototävling som vi tydligen ska delta i. Imorrnkväll kommer Simon och Lana (min äldsta värdbror och hans fru). De bor en bit utanför Sydney och kommer ner för att vi ska fira Simon, som fyllde 26 i söndags. Mina värdföräldrar har bjudit in folk på knytkalas på lördag så det ska bli fun!
 
I veckan har jag också fått post från Sts med en bag som jag ska packa i till Safari-resan som jag ska på i September. Jag är sjukt taggad på att träffa några Sts-elever igen och på att se Australien. Idag är det 49 dagar kvar!
 
Här är en bild på mig, Silvia och Otti från förra veckan. De är 2 italienska utbytesstudenter i min skola som jag har hängt mycket med sen jag kom hit. 
 
Puss och kram alla nära och kära där hemma. Hoppas ni har en underbar sommar och att ni njuter av dem 2 sista lovveckorna. HejSvej! Btw so sorry för min svenska, hehe. Börjar bli lite svårare att skriva grammatiskt korrekt.

Kommentarer

Postat av: Mamma Anna

Publicerad 2014-08-07 07:41:54

LOVE YOU AND MISS YOU Too!

Postat av: Klauris

Publicerad 2014-08-07 09:26:55

Åh vilket bra inlägg! Mer av sådana. Varje dag! Du är så duktig. Kul med italienare. Bli kompis med dom så kanske du kan bo gratis på semester!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela